کشت فراسرزمینی چه منافعی برای کشور دارد؟-راهبرد معاصر
رضا فتوحی، مشاور وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» پاسخ داد:

کشت فراسرزمینی چه منافعی برای کشور دارد؟

رضا فتوحی، مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه هدف از کشت فراسرزمینی صرفاً تولید محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات نیست، گفت: کشت فراسرزمینی به دنبال ایجاد پایگاه‌های اقتصادی در سایر کشورها در راستای تأمین تقاضای داخلی و افزایش صادرات است. علاوه بر این، توجه ویژه‌ای به امنیت غذایی پایدار برای کشور سرمایه گذار یا میهمان ایجاد می‌کند.
رضا فتوحی؛ مشاور وزیر جهاد کشاورزی
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۰۲ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 August 23
کد خبر: ۲۵۴۸۸۸

کشت فراسرزمینی چه منافعی برای کشور دارد؟

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ چند سالی است موضوع کشت فراسرزمینی در کشورمان مطرح و با توجه به تنش آبی در بسیاری از استان‌ها، محدودیت شدید منابع آبی و تأثیر آن بر وضعیت معیشتی مردم بیش از هر زمانی نمایان شده است.


از دیرباز یکی از آرزوها خودکفایی کشور در تولید محصولات راهبردی کشاورزی مانند گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی بوده؛ اتفاقی که نیازمند منابع آبی در استان‌های مختلف است، اما به دلیل خشکسالی‌های پی در پی سال‌های و کمبود منابع آبی محقق نشده و همین موضوع باعث می شود از طرحی به نام «کشت فراسرزمینی» یاد شود.


کشت فراسرزمینی با توجه به کمبود منابع آبی در ایران، محدودیت در فعالیت‌های بخش کشاورزی و جلوگیری از بروز مشکلات جدی در پایداری امنیت غذایی در کشور مورد توجه وزارت کشاورزی قرار گرفته است.

کمک به پایداری امنیت غذایی با کشت فراسرزمینی مقوله ای بسیار مهم تلقی می شود


رضا فتوحی، مشاور وزیر جهاد کشاورزی درباره اهمیت توسعه کشت فراسرزمینی به «راهبرد معاصر» گفت: یکی از موضوعات مهم که دولتمردان حساسیت ویژه ای به آن دارند و به عنوان موضوع راهبردی یاد می کنند، اطمینان نسبت به حفظ امنیت غذایی و در دسترس بودن مواد غذایی لازم و ضروری برای آحاد جامعه است.

 


وی افزود: دسترسی جامعه به مواد غذایی سالم اهمیت دارد و به معنای تضمین سلامت زندگی مردم است، بنابراین کمک به پایداری امنیت غذایی با کشت فراسرزمینی مقوله ای بسیار مهم تلقی می شود.


مجری طرح کشت فراسرزمینی عنوان کرد: پایداری دسترسی به مواد غذایی سالم از این منظر تأکید می شود که جامعه نباید نگران حفظ منابع غذایی خود باشد؛ یعنی نباید نگران باشد امروز و در آینده دچار کمبود می شود.

 
فتوحی گفت: کشاورزی فراسرزمینی ضرورت پایداری دسترسی به مواد غذایی را در بلندمدت در راستای حفظ امنیت غذایی تضمین می کند، به نحوی که جامعه نسبت به دسترسی دائمی و کافی از نظر فیزیکی و اقتصادی به مواد غذایی مورد نیاز مطمئن است و آسایش خاطر یکایک مردم حفظ می شود.

 
وی با تأکید بر اینکه کشورهای مختلفی در زمینه کشت فراسرزمینی فعال هستند، عنوان کرد: 62 کشور جهان با تمرکز بر کشت فراسرزمینی به دنبال حفظ امنیت غذایی خود هستند، ضمن اینکه کشت فراسرزمینی نوعی سرمایه گذاری خارجی به شمار می رود. بکارگیری منابع مالی، انسانی و فنی کشور و استفاده از نیروهای متخصص و فنی سایر کشورها با هدف تولید انواع کالاها و خدمات و کسب سود اقتصادی را می توان سرمایه گذاری و تجارتی برد – برد عنوان کرد که عایدی قابل توجهی برای طرف ها ایجاد می کند.


مشاور وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: هدف از کشت فراسرزمینی صرفاً تولید محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات نیست؛ بلکه ایجاد پایگاه های اقتصادی در سایر کشورها در راستای حفظ تقاضای داخلی و افزایش صادرات است. علاوه بر این، توجه ویژه ای به امنیت غذایی پایدار برای کشور سرمایه گذار یا میهمان ایجاد می کند.


فتوحی معتقد است: ازجمله دستاوردهای کشت فراسرزمینی توسعه صلح جهانی است. همکاری با کشورهای مختلف و سازمان های اقتصادی مانند شانگهای، اوراسیا و همکاری با کشورهای آفریقایی زمینه ساز توسعه صلح جهانی و کمک به خنثی سازی تحریم هاست. بی تردید کشت فراسرزمینی گام بلند و مهمی در راستای تقویت ارتباطات اقتصادی و سیاسی به شمار می رود.


وی تصریح کرد: کشت فراسرزمینی طرح بسیار جامعی برای جلوگیری از تحمیل فشار بر منابع آب و خاک کشور و کمک به شکوفایی اقتصاد است. این مهم در اسناد بالادستی در سال 95 لحاظ شده و بخشی از تکالیف و برنامه های وزارت جهاد کشاورزی توجه به توسعه کشت فراسرزمینی است.

هدف از کشت فراسرزمینی صرفاً تولید محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات نیست؛ بلکه ایجاد پایگاه های اقتصادی در سایر کشورها در راستای حفظ تقاضای داخلی و افزایش صادرات است


مشاور وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه کشت فراسرزمینی باید جدی گرفته شود، گفت: کشورهای توسعه یافته و حتی کشورهای عربی منطقه توجه ویژه ای به کشت فراسرزمینی دارند. با وجود اینکه آمریکا در تولید برخی محصولات خودکفاست، اما حساب ویژه ای روی کشت فراسرزمینی باز می کند.

 
وی درباره ظرفیت های کشت فراسرزمینی در آفریقا عنوان کرد:  قاره آفریقا 49 درصد کشاورزی فراسرزمینی جهان را به خود اختصاص داده و به همین دلیل مورد توجه بسیاری از کشورهایی که است خواهان کشت فراسرزمینی هستند. ایران نگاه ویژه ای به کشت فراسرزمینی در قاره آفریقا دارد، زیرا این روش طرح جامعی برای پیوندها و همکاری های سیاسی نیز به شمار می رود.


وی افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران، قرار گرفتن روی کمربند خشک جهانی، تغییرپذیری شدید اقلیمی که کاهش بارش در حد متوسط یک سوم جهانی است، شاهد خشکسالی های متعدد، مصرف بالای آب و پایین بودن راندمان آبیاری هستیم، راهکار جایگزین تولید محصولات کشاورزی به باور بخش کارشناسان کشاورزی، کشت فراسرزمینی است.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده